Dieren & ontwikkeling van kinderen

Kindercoaching met de hond als co-coach gaat uit van de gedachte dat een hond geen verborgen agenda heeft, makkelijk contact legt en de coachee de mogelijkheid geeft volledig zichzelf te zijn zonder dat de hond daar een oordeel over heeft. Dit geeft ruimte voor ontwikkeling, inzicht en verandering.

 

Steun en voorbeeld

Al vanaf hele jonge leeftijd komen kinderen in aanraking met dieren, meestal eerst in de vorm van knuffeldieren. Zo’n knuffel kan een echte steun zijn voor een kind en kan het helpen om aan nieuwe, misschien enge situaties te wennen. Ook in kindercoaching met hond als co-coach kan de hond de rol van steun, maatje, voorbeeld, held of toeverlaat vervullen. Hij luistert en reageert, maakt ingewikkelde situaties wat minder moeilijk en het kind vindt samen met de hond een oplossing die werkt.

Ook in boeken, verhaaltjes en series hebben dieren vaak een hoofd- of bijrol. Ze zijn beste vriendje, een steun of vertrouwenspersoon. Woede, angst, onzekerheid, geheimen, blijdschap, alles wordt gedeeld met dieren. Hij vertelt het niet door (de hond kan immers niet praten) en oordeelt niet (want zegt niets terug). Kinderen tussen de 3 en 13 geven zelf aan in onderzoek dat zij omgaan met een dier (als huisdier) leerzaam vinden, dat ze er blij van worden en dat onvoorwaardelijke liefde krijgen van het dier.

 

Meer zelfvertrouwen en een beter zelfbeeld

Honden kunnen een kind helpen om zich veilig te voelen, zelfvertrouwen op te bouwen en weerbaarder te zijn. Dit geldt voor kinderen van alle leeftijden, maar zeker voor pubers. Ook sociale vaardigheden kunnen geoefend worden met een dier, bij kindercoaching met de hond. De hond is op zich al een gespreksonderwerp, maar ook zijn ze aaibaar, laten ze gedrag zien wat kinderen kunnen leren interpreteren en waarderen en empatisch vermogen wordt op deze manier vergroot.